Wpływy z tytułu 1% w budżetach muzycznych OPP w 2014 roku

Według danych GUS w 2014 roku status organizacji pożytku publicznego (OPP) posiadało 8,7 tys. podmiotów.

„Wśród 7,4 tys. OPP, które w 2014 r. otrzymały odpis 1% od podatku PIT, średnia kwota tego odpisu wyniosła 68,1 tys. zł, ale połowa z nich uzyskała nie więcej niż  5,2 tys. zł. Ogólna kwota wpływów z 1% PIT stanowiła blisko 1/10 przychodów OPP. Środki z 1% trafiały głównie do: organizacji działających na terenie całego kraju (77%); fundacji (66%); jednostek zajmujących się zdrowiem (49%)”.[1]

W 2014 roku łączne wpływy pochodzące z tzw. 1% w badanych przez autora niniejszego raportu 83 organizacjach realizujących zadania statutowe z zakresu muzyki i tańca wyniosły 460 999 zł.[2] Stanowi to 2,6% łącznego budżetu wszystkich tych organizacji (17 399 798 zł).  Udział środków z tytułu 1% w przychodach organizacji muzycznych był zatem czterokrotnie mniejszy niż średnia wszystkich OPP. Rok wcześniej wpływy 86 organizacji (trzy z nich nie osiągały dochodów bądź nie złożyły sprawozdań w 2014 roku) z tego tytułu wynosiły 510 852 zł, co stanowiło 2,9% ich przychodów ogółem[3]. Niestety żadna z organizacji muzycznych nie osiągnęła wpływów porównywalnych z największymi beneficjentami mechanizmu jednego procenta w Polsce. Zdecydowanie w tym rankingu prowadzą ogólnopolskie organizacje charytatywne. Największa z nich – Fundacja „Zdążyć z pomocą” uzyskała z tego tytułu aż 127 milionów złotych czyli 1/3 wszystkich wpływów OPP (506,6 miliona złotych)[4]. Analizując dynamikę zmian w zakresie wpływów z tytułu 1% w latach 2013-2014 widać zarówno kolejne wzrosty kwot przekazywanych przez podatników (5%), jak i ilości ofiarodawców (wzrost z 44 do 45% wszystkich podatników). W przypadku organizacji muzycznych można mówić jednak o niewielkim regresie.

Z jakich powodów organizacje muzyczne nie osiągają podobnych co stowarzyszenia czy fundacje charytatywne sukcesów w tym zakresie? Wynika to zarówno z preferencji Polaków dotyczących dobroczynności, jak i braku ogólnopolskich organizacji muzycznych, które mogłyby zachęcić do ofiarności nawet przedstawicieli własnej grupy środowiskowej. Brak wiary w skuteczność perswazyjną być może sprawia, że nieliczne z muzycznych OPP decydują się na korzystanie z nieodpłatnej możliwości reklamy własnej działalności w publicznych środkach masowego przekazu. Zarówno w 2013, jak i w 2014 odsetek stowarzyszeń i fundacji korzystający z tego przywileju był marginalny (2 na 83 organizacje). Nie ulega jednak wątpliwości, że pewne znaczenie może tu odgrywać również bardzo wysoki koszt realizacji materiałów reklamowych dla telewizji. W dwóch wspomnianych przypadkach organizacji wykorzystujących możliwość nieodpłatnej reklamy w mediach publicznych (Fundacja Muzyczna „Apollo” i Stowarzyszenie Miłośników Muzyki „Cantata”) można mówić o zdecydowanie różnych efektach działań promocyjnych. Mimo tego, że fundacja Apollo nie poniosła żadnych kosztów związanych z kampanią informacyjną, skutecznie wykorzystała możliwość nieodpłatnej reklamy w mediach publicznych i zdobyła  największe dofinansowanie z tytułu 1% wśród muzycznych OPP (33 030 zł). Inaczej było w przypadku stowarzyszenia Cantata, które mimo promocji w publicznych środkach masowego przekazu, zebrało zaledwie 840 zł.

W 2014 roku średnie wpływy muzycznego OPP z tytułu 1% wyniosły 5 554 zł. Wśród organizacji występuje jednak pod tym względem znaczne zróżnicowanie. Ilustruje je poniższa tabela:

wielkość wpływów

liczba organizacji

Tabela nr 1. Organizacje według wielkości wpływów - źródło: http://sprawozdaniaopp.mpips.gov.pl

brak wpływów

16

do 1 tys. zł

6

1 tys. – 5 tys. zł

31

5 tys. zł – 10 tys. zł

17

10 tys. zł – 20 tys. zł

7

20 tys. zł – 33 tys. zł

6

Analizując budżety najbogatszych muzycznych OPP trudno dopatrzeć się korelacji pomiędzy wielkością łącznych przychodów a wpływami z tytułu 1%. Fundacja Sinfonia Varsovia, stanowiąca w tym gronie podmiot o najwyższym budżecie (4 miliony 200 tys. zł), z tytułu 1% otrzymuje rocznie zaledwie niecałe 2,5 tys. zł (0,59 promila), a wspomniana poznańska Fundacja Muzyczna „Apollo” o budżecie 10-krotnie niższym uzyskuje aż 33 tys. zł (7%). O braku związku pomiędzy tymi zmiennymi w grupie 83 organizacji świadczy także niski wskaźnik korelacji Pearsona (r =0,09).


[1] GUS. Organizacje pożytku publicznego i 1% - http://webcache.googleusercontent.com (dostęp 20.12.2015).

[2] Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Baza sprawozdań finansowych i merytorycznych organizacji pożytku publicznego - http://sprawozdaniaopp.mpips.gov.pl (dostęp 16.08.2015).

[3] Jerzy Łysiński. Alternatywne źródła finansowania instytucji i projektów muzycznych, w: Muzyka polska 2013. Raport roczny. Warszawa 2014.

[4] Piotr Skwirowski. Wielki 1 proc. podatku, aż 500 mln zł. Kto dostał najwięcej? - http://wyborcza.biz/ (dostęp 28.08.2015).

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij