Finansowanie społecznych organizacji muzycznych z 1% OPP w 2016 roku
Mechanizm finansowania 1% OPP znakomicie wykorzystują podmioty wspierające zespoły folklorystyczne. Od lat rekordzistą w uzyskiwaniu tego wsparcia w gronie muzycznych OPP jest Stowarzyszenie Zespół Folklorystyczny Lazurki. W 2016 roku z tytułu 1% OPP uzyskał środki w wysokości 45 941 zł. „Celem statutowym stowarzyszenia jest krzewienie polskiej kultury narodowej i ludowej wśród dzieci i młodzieży w kraju i za granicą (…). Dzięki stowarzyszeniu – oprócz tańców narodowych oraz pieśni i tańców z różnych regionów Polski – dzieci poznają również różnorodność strojów oraz obrzędów i zwyczajów ludowych, a także piękno i bogactwo kultury polskiej. LAZURKI chętnie uczestniczą w życiu kulturalnym nie tylko Bemowa ale całej Warszawy i Polski. Przepiękne polskie ludowe stroje, pieśni i tańce ludowe z różnych regionów Polski, polskie tańce narodowe i folklor Starej Warszawy – Zespół chętnie prezentuje na koncertach w szkołach, szpitalach, na festynach, piknikach i jarmarkach oraz na innych imprezach okolicznościowych i uroczystościach”.[3]
Niebagatelne kwoty z tego tytułu otrzymują również podmioty wspierające zespoły „Ziemia Bydgoska” i „Zamojszczyzna”. Z uwagi na dosyć wysokie przychody tych OPP uzyskane ze źródeł 1% OPP i darowizn środki nie stanowią dużego udziału w całkowitych budżetach owych podmiotów.
zespół folklorystyczny |
przychód ogółem (w PLN) |
1% OPP (w PLN) |
środki prywatne (w PLN) |
Lazurki |
182 504 |
45 941 |
1 538 |
Ziemia Bydgoska |
442 018 |
14 369 |
28 684 |
Ziemia Lubelska |
11 388 |
9 576 |
0 |
Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej |
25 275 |
8 904 |
0 |
Racławice |
15 496 |
8 434 |
1 500 |
Zespół Pieśni i Tańca Warmia |
478 610 |
4 622 |
2 700 |
Zamojszczyzna |
312 908 |
4 518 |
29 318 |
Zespół Pieśni i Tańca Beskid |
32 056 |
2 825 |
0 |
Lasowiacy |
12 009 |
2 474 |
0 |
Pokolenia |
22 747 |
2 267 |
14 367 |
Bandoska |
21 821 |
1 642 |
0 |
Mali Śwarni |
26 954 |
471 |
0 |
Lubin |
28 670 |
0 |
0 |
ogółem |
1 612 456 |
106 043 |
78 107 |
Przeciętne wpływy z tytułu 1% OPP i darowizn odnotowują organizacje wspierające szkoły muzyczne. Wyjątek stanowi Stowarzyszenie Piano Forte z Łodzi, które z tych źródeł finansuje aż 42% swojej działalności. Aż 3 na 8 badanych podmiotów nie uzyskało w 2016 roku żadnych środków z tytułu darowizn. Godne odnotowania jest wsparcie Stowarzyszenia Crescendo środkami z 1% OPP, które stanowiły 21% budżetu organizacji. Niemałe środki z tego tytułu pozyskało także Stowarzyszenie na rzecz Bielskiej Szkoły Muzycznej (10 033 zł).
podmiot działający na rzecz rozwoju szkół muzycznych |
przychód ogółem (w PLN) |
1% OPP (w PLN) |
środki prywatne (w PLN) |
Stowarzyszenie Crescendo |
90 042 |
19 167 |
0 |
Stowarzyszenie na Rzecz Bielskiej Szkoły Muzycznej |
70 345 |
10 033 |
0 |
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły w Oświęcimiu |
86 484 |
0 |
0 |
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły w Sochaczewie |
105 686 |
3 620 |
2 250 |
Piano Forte w Łodzi |
103 495 |
2 726 |
41 316 |
Stowarzyszenie Pomocy Szkole we Wrocławiu |
124 926 |
5 044 |
4 096 |
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły w Lesznie |
113 812 |
4 790 |
11 068 |
Fundacja w Bystrzycy Kłodzkiej |
100 853 |
1 744 |
480 |
ogółem |
795 643 |
47 124 |
59 210 |
Analiza różnych typów muzycznych OPP pozwala na wyciągnięcie pewnych wniosków dotyczących alternatywnych źródeł finansowania tych organizacji (1% OPP, darowizny). Mimo, że ogólny średni udział finansowania organizacji muzycznych z 1% OPP jest niski (2,8%), wśród przedstawionych typów organizacji możemy wyróżnić takie, które odnotowują zdecydowanie wyższy poziom absorpcji tych środków. Należą do nich OPP zajmujące się tańcem (średnie dofinansowanie – 9 854 zł) oraz organizacje wspierające zespoły folklorystyczne. Grupa podmiotów wspierających zespoły regionalne była jednym z największych beneficjentów mechanizmu 1% OPP (średnie wpływy z tego tytułu wynosiły 8 157 zł), niemniej z racji wysokich przychodów, udział procentowy tej grupy środków w ich budżetach nie był już tak wysoki. W stosunkowo niskich budżetach podmiotów zajmujących się wspieraniem chórów procentowe udziały środków pochodzących z 1% OPP i darowizn były z kolei znacznie wyższe, mimo niższych średnich przychodów z tytułu 1% OPP (4 878 zł).
rodzaje podmiotów |
wpływy z 1% w stosunku do przychodów ogółem (w %) |
wpływy ze źródeł prywatnych w stosunku do przychodów ogółem (w %) |
średnie wpływy z 1% (w PLN) |
przychody ogółem (w PLN) |
zespoły taneczne |
13 |
15 |
9 864 |
654 214 |
organizacje wspierające chóry |
8 |
9 |
4 878 |
1 498 993 |
zespoły folklorystyczne |
6,5 |
4,8 |
8 157 |
1 612 456 |
podmioty wspierające szkoły muzyczne |
6 |
7,4 |
5 890 |
795 643 |
orkiestry dęte |
5,3 |
2,5 |
2 929 |
221 874 |
towarzystwa muzyczne |
1 |
7,4 |
3 518 |
5 548 099 |
podmioty wspierające orkiestry |
0,2 |
1,3 |
3 472 |
5 274 475 |
Szczegółowa analiza przypadków pokazuje jednak, że mimo generalnie niskiego udziału alternatywnych źródeł finansowania w budżetach OPP, dla niektórych z nich środki te stanowią główne wsparcie finansowe działalności statutowej.
W oparciu o prowadzone przeze mnie badania od 2013 roku mogę stwierdzić, że udział finansowania muzycznych OPP z mechanizmu 1% w budżetach stowarzyszeń i fundacji nie uległ zmianom – oscylując pomiędzy 2,6 – do 2,9%. W tym czasie znacząco zwiększyło się finansowanie organizacji charytatywnych z 1% OPP. Wskazuje to na podnoszone przeze mnie we wcześniejszych publikacjach zjawisko szczególnych preferencji społecznych w zakresie wspierania inicjatyw charytatywnych i dość niskie – kulturalnych. Być może w świadomości Polaków głęboko zaszczepiło się przeświadczenie, że wspieranie kultury jest domeną państwa i samorządu. I to właśnie środki publiczne w dużej mierze umożliwiają działalność instytucji trzeciego sektora w kulturze.
Jerzy Łysiński
2017-08-28
[3] Źródło: http://lazurki.pl/stowarzyszenie