Finansowanie muzycznych Organizacji Pożytku Publicznego z 1% na rzecz OPP w roku 2015
5. Organizacje wspierające chóry
Stowarzyszenia i fundacje wspierające działalność chórów należą do największej kategorii muzycznych OPP. Wpływy z tytułu 1% stanowią tu aż 7,8 % przychodów tych wszystkich organizacji. Tylko jeden z podmiotów nie uzyskał żadnego dofinansowania z mechanizmu 1 procenta. Wysoki jest także udział środków pochodzących ze źródeł prywatnych w budżetach badanych organizacji – 15,4%. Największym beneficjentem 1 procenta wśród tych stowarzyszeń i fundacji był Warmińsko-Mazurski Oddział Związku Chórów i Orkiestr, który uzyskał 15 720 zł co stanowiło 18% wszystkich jego przychodów. Wysokie wpływy z tego tytułu uzyskały też podmioty wspierające chór chłopięcy w Limanowej oraz Chór Stuligrosza. Chór Pueri Cantores Tarnovienses uzyskał z kolei najwyższe wsparcie prywatne w wysokości 90 840 zł, co stanowiło 60 procent jego budżetu. Średni wpływ pochodzący z 1% w tej grupie organizacji wynosi 4 511 zł.
organizacja | przychód ogółem (w PLN) | 1% OPP (w PLN) | środki prywatne (w PLN) |
Oddział Warmińsko-Mazurski Związku Chórów i Orkiestr | 87 918 | 15 720 | 62 036 |
Limanowa | 113 475 | 13 572 | 0 |
Chór Stuligrosza | 494 219 | 13 020 | 1 060 |
Pueri Cantores Sancti Nicolai | 58 216 | 10 536 | 46 706 |
Harmonia | 99 038 | 7 798 | 0 |
Pueri Cantores Wratislavienses | 11 791 | 6 501 | 90 840 |
Pueri Cantores Tarnovienses | 149 700 | 6 386 | 0 |
Cantores Minores | 23 211 | 5 752 | 0 |
Chór Cecyliański | 23 911 | 5 182 | 0 |
Chór Camerata | 18 383 | 4 722 | 0 |
Malborskie Stowarzyszenie Chóru Lutnia | 15 282 | 4 387 | 0 |
Scherzo | 32 168 | 3 314 | 0 |
Katolickie Stowarzyszenie Śpiewacze i Muzyczne | 29 560 | 3 211 | 0 |
Stowarzyszenie Kulturalne Chór Bel Canto | 17 396 | 2 467 | 9 296 |
Polihymnia | 14 578 | 2 307 | 0 |
Stowarzyszenie Graduale | 5 046 | 2 209 | 1 000 |
Stowarzyszenie Colnovica | 3 576 | 2 126 | 1 450 |
Arion | 17 116 | 2 011 | 0 |
Kaszubski Regionalny Chór Morzanie | 75 875 | 1 698 | 0 |
Zespół Śpiewaczy Św. Cecylia | 45 321 | 1 578 | 0 |
Stowarzyszenie Kantylena | 38 343 | 853 | 900 |
Stowarzyszenie Sancta Musica | 11 133 | 755 | 0 |
Stowarzyszenie Rezonans | 43 965 | 589 | 15 956 |
Cantus Firmus | 4 136 | 561 | 3 200 |
Cantica Cantamus | 8 034 | 33 | 0 |
Górniczy Chór Męski | 63 286 | 0 | 0 |
ogółem | 1 504 677 | 117 288 | 232 400 |
6. Orkiestry dęte
Wpływy pochodzące z 1 procenta stanowią 4% przychodów organizacji wspierających działalność orkiestr dętych. Aż 20% budżetów tych instytucji to środki pochodzące ze źródeł prywatnych. Rekordzistą w pozyskiwaniu środków z obu źródeł było Miechowickie Stowarzyszenie Muzyczno-Kulturalne Górnicza Orkiestra Dęta z Bytomia. Wpływy z tytułu 1 procenta i ze środków prywatnych w przypadku tej organizacji wyniosły odpowiednio 2,3% i 28%. Średni wpływ z tytułu 1 procenta wynosił w tej grupie stowarzyszeń 3 482 zł.
miasto | przychód ogółem (w PLN) | 1% OPP (w PLN) | środki prywatne (w PLN) |
Bytom | 291 179 | 6 910 | 82 455 |
Świecie | 127 180 | 5 179 | 18 500 |
Sejny | 9 019 | 4 034 | 0 |
Zambrzyce | 28 702 | 1 707 | 6 000 |
Kościan | 40 028 | 1 704 | 0 |
Biała | 30 899 | 1 360 | 0 |
ogółem | 527 007 | 20 894 | 106 955 |
7. Zespoły taneczne
Wpływy z 1% stanowią w budżetach organizacji działających w obszarze tańca 11%. Średni wpływ organizacji z tego tytułu wynosi 7 323 zł. W tej grupie znajdują się jednak aż trzy podmioty, które nie osiągnęły żadnych wpływów z 1% dla OPP. Średnią znacznie podnoszą dwa stowarzyszenia - SMSTT Krosno oraz Ostrołęckie Stowarzyszenie Tańca i Sportu. W obu przypadkach wysokie wpływy z tytułu 1% stanowiły jednocześnie podstawowe źródło finansowania tych organizacji; w przypadku SMSTT Krosno -25%, a Ostrołęckiego Stowarzyszenia Tańca i Sportu - aż 77% wszystkich przychodów stowarzyszenia. Zespoły taneczne pozyskują także wysokie kwoty dofinansowania ze źródeł prywatnych – 23%.
podmiot | przychód ogółem (w PLN) | 1% OPP (w PLN) | środki prywatne (w PLN) |
SMSTT Krosno | 121 363 | 30 230 | 51 657 |
Ostrołęckie Stowarzyszenie Tańca i Sportu | 30 917 | 23 916 | 0 |
Dzieci Płocka | 129 922 | 10 298 | 43 224 |
DŻET Rzeszów-Boguchwała | 137 405 | 3 395 | 34 975 |
PFRT Przemyśl | 32 392 | 3 141 | 5 850 |
Remix | 96 016 | 2 085 | 0 |
Dzieci Tańca | 46 483 | 156 | 0 |
Impuls | 4 438 | 0 | 0 |
Stowarzyszenie Miłośników Tańca Sukces | 13 632 | 0 | 0 |
Stowarzyszenie Pasjonatów Tańca Ego | 6 552 | 0 | 6 552 |
ogółem | 619 129 | 73 221 | 142 258 |
8. Zespoły folklorystyczne
Organizacje wspierające zespoły folklorystyczne otrzymują wsparcie z mechanizmu 1 procenta na rzecz OPP na poziomie 6,7% wszystkich swoich przychodów. Dwie spośród badanych organizacji nie pozyskały finansowania tego typu. Średnie wpływy organizacji z tego tytułu wynoszą 6 565 zł. Największe dofinansowanie uzyskała organizacja wspierająca zespół Lazurki z Warszawy-Bemowa. Niebagatelna kwota 32 728 zł stanowiła 35% wszystkich przychodów tego podmiotu, który już o kilku lat uzyskuje z tytułu 1% bardzo wysokie wsparcie. W tej grupie stowarzyszeń i fundacji wpływy pochodzące z 1 procenta są nieznacznie mniejsze niż środki uzyskane ze źródeł prywatnych (8% ogółu przychodów). Wynika to z faktu, że większość badanych podmiotów w tej grupie nie uzyskała żadnego wsparcia prywatnego.
zespół folklorystyczny | przychód ogółem (w PLN) | 1% OPP (w PLN) | środki prywatne (w PLN) |
Lazurki | 94 107 | 32 728 | 0 |
Ziemia Bydgoska | 332 221 | 13 548 | 53 624 |
Ziemia Lubelska | 8 768 | 7 989 | 0 |
Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej | 15 885 | 7 951 | 3 080 |
Racławice | 6 547 | 6 258 | 0 |
Zespół Pieśni i Tańca Warmia | 496 798 | 5 173 | 15 690 |
Zamojszczyzna | 232 453 | 4 414 | 36 223 |
Komes | 50 961 | 3 934 | 0 |
Pokolenia | 25 446 | 3 466 | 0 |
Lasowiacy | 10 883 | 3 120 | 0 |
Zespół Pieśni i Tańca Beskid | 35 432 | 2 712 | 0 |
Bandoska | 15 970 | 617 | 0 |
Lubin | 20 774 | 0 | 0 |
Mali Śwarni | 16 609 | 0 | 0 |
ogółem | 1 362 854 | 91 910 | 108 617 |
9. Podmioty działające na rzecz rozwoju szkół muzycznych
Niemałą grupą muzycznych OPP są organizacje, których celem jest wspieranie działalności szkół muzycznych. Rolą tych pomiotów jest nie tylko świadczenie różnorakich usług na rzecz szkół, ale także tworzenie i upowszechnianie kultury muzycznej w środowisku lokalnym. Wpływy z 1% stanowią 4,8 % wszystkich przychodów tych organizacji. Średnie wpływy organizacji wspierającej szkołę muzyczną z tytułu 1% wynoszą 4 675 zł. Największą kwotę dofinansowania i duży udział tych środków we własnym budżecie zanotowało Stowarzyszenie Crescendo (18%). Stosunkowo mały jest natomiast w tej grupie organizacji udział środków pochodzących z innych źródeł prywatnych (6,3%).
podmiot działający na rzecz rozwoju szkół muzycznych | przychód ogółem (w PLN) | 1% OPP (w PLN) | środki prywatne (w PLN) |
Stowarzyszenie Crescendo | 58 216 | 10 536 | 1 060 |
Stowarzyszeniena Rzecz Bielskiej Szkoły Muzycznej | 133 509 | 8 700 | 40 419 |
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły w Oświęcimiu | 89 102 | 3 755 | 0 |
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły w Sochaczewie | 86 723 | 3 526 | 0 |
Piano Forte w Łodzi | 60 513 | 3 348 | 0 |
Stowarzyszenie Pomocy Szkole we Wrocławiu | 152 324 | 2 968 | 1 910 |
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły w Lesznie | 130 208 | 2 766 | 1 036 |
Fundacja w Bystrzycy Kłodzkiej | 65 789 | 1 801 | 4 585 |
ogółem | 776 384 | 37 400 | 49 010 |
Podsumowanie
Badania muzycznych OPP wskazały na spore zróżnicowania w obrębie różnych grup stowarzyszeń i fundacji.
rodzaje podmiotów | wpływy z 1% w stosunku do przychodów ogółem (w %) | wpływy ze źródeł prywatnych w stosunku do przychodów ogółem (w %) | średnie wpływy z 1% (w PLN) | przychody ogółem (w PLN) |
zespoły taneczne | 11 | 23,0 | 7 323 | 619 129 |
organizacje wspierające chóry | 7,8 | 15,4 | 4 511 | 1 504 677 |
zespoły folklorystyczne | 6,7 | 8,0 | 6 565 | 1 362 854 |
podmioty wspierające szkoły muzyczne | 4,8 | 6,3 | 4 675 | 776 384 |
orkiestry dęte | 4,0 | 20,0 | 3 482 | 527 007 |
towarzystwa muzyczne | 0,9 | 11,0 | 3 154 | 5 754 074 |
podmioty wspierające orkiestry | 0,2 | 2,5 | 2 692 | 4 885 058 |
Największym udziałem środków prywatnych i pochodzących z 1% OPP w budżecie mogą się poszczycić zespoły taneczne; w dużym stopniu z owych źródeł finansowania korzystają organizacje wspierające chóry oraz zespoły folklorystyczne. Podobna uwaga może odnosić się do orkiestr dętych, które w 20% są finansowane ze źródeł prywatnych. Nieco mniejsze finansowanie z obu źródeł łącznie cechuje podmioty wspierające szkoły oraz towarzystwa muzyczne. Niejednorodną grupą są organizacje wspierające orkiestry. Udział tych dwóch źródeł finansowania w największym z podmiotów w grupie orkiestr jest marginalny, w dwóch innych organizacjach prywatne środki stanowią główne wsparcie finansowe orkiestr. Incydentalnie wpływy z 1% mogą stanowić ważny składnik budżetu konkretnego stowarzyszenia czy fundacji. Statystycznie w większości badanych podmiotów finansowanie to nie odgrywa jednak większej roli.
Jerzy Łysiński
2016-10-18